Seni dan Budaya.
Ketika saya berumur 14 tahun, saya mempelajari seni mempertahankan diri, Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi. Akibat selalu dibuli disekolah, ibu mengesyorkan agar saya mempelajari ilmu mempertahankan diri. Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi ialah satu cabang seni mempertahankan diri Melayu yang diasaskan semula oleh Allahyarham Ustaz Hanafi Haji Ahmad pada tahun 1965. Beliau telah memperkenalkan seni silat ini kepada masyarakat moden setelah mewarisinya daripada guru silat terdahulu yang merahsiakan ilmu ini selama beberapa generasi. Seni silat ini membawa misi untuk memartabatkan seni bela diri Melayu sebagai satu bentuk pendidikan akhlak, fizikal dan mental.
Seni Silat Cekak berasal dari zaman pemerintahan Sultan Muhammad Shah di Kedah. Ia pada mulanya diajarkan kepada para hulubalang istana bagi mempertahankan negeri dan raja. Namun, setelah lama disimpan, ilmu ini diwariskan kepada Ustaz Hanafi, yang mengambil inisiatif untuk menyebarkannya kepada masyarakat umum secara sistematik dan moden, bermula di Kuala Lumpur.
Uniknya Silat Cekak Ustaz Hanafi mempunyai prinsip "Berdiri lurus, tidak menyerang dahulu, tetapi mempertahankan diri dengan bijak." Ia tidak menggunakan gerakan lompat-lompat, tiada gerakan membelakangi lawan, dan tidak menggunakan senjata dalam latihan asas; melambangkan falsafah bahawa pertahanan diri adalah untuk mempertahankan maruah, bukan menyerang membabi buta. Gerakan dalam silat ini ringkas tetapi padat dan berkesan, sesuai digunakan dalam situasi sebenar. Setiap teknik menekankan pada serangan tepat ke titik lemah lawan dan pengawalan penuh terhadap pergerakan lawan. Pengamal silat ini diajar untuk berfikiran tenang, bertindak rasional dan menjaga akhlak, sejajar dengan prinsip Islam dan adat Melayu.
Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi bukan sekadar ilmu bela diri, tetapi juga satu bentuk pendidikan rohani dan disiplin diri. Pelajar diajar untuk mengawal emosi, menghormati guru (jurulatih), rakan sepelajaran, dan mengekalkan budi bahasa Melayu yang luhur. Latihan dilakukan secara berkumpulan, penuh hormat, dan berstruktur.
Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi bukan sekadar satu seni mempertahankan diri, tetapi simbol warisan Melayu yang penuh falsafah dan nilai murni. Ia mengajar anak muda agar berani kerana benar, menjaga maruah diri dan bangsa, serta menanam nilai kesetiaan, kesopanan dan kebijaksanaan dalam setiap tindakan. Dalam dunia moden yang mencabar ini, silat seperti inilah yang mengingatkan kita pada akar budaya kita yang kaya dan bermakna.
...
Ketika berumur 15 tahun saya mempelajari asas mencanting batik di Terengganu. Seni mencanting batik merupakan satu warisan tradisional yang sangat unik dan bernilai tinggi dalam kalangan masyarakat Melayu. Ia bukan sekadar satu kaedah menghias kain, tetapi juga melambangkan kreativiti, ketelitian, dan kekayaan budaya bangsa. Proses mencanting batik melibatkan teknik khas yang memerlukan kemahiran, kesabaran dan kesenian halus.
Mencanting bermaksud melukis lilin panas ke atas permukaan kain menggunakan alat khas yang dipanggil canting. Alat ini mempunyai muncung halus untuk mengawal aliran lilin cair. Lilin tersebut bertindak sebagai penghalang kepada warna, membolehkan penghasilan corak yang terperinci. Kain yang digunakan biasanya ialah kain kapas putih kerana ia mudah menyerap warna. Setelah corak dilakar dan dicanting dengan lilin, pewarna akan disapukan pada bahagian yang tidak dilitupi lilin. Apabila lilin ditanggalkan melalui proses merendam dalam air panas, corak cantik yang asli akan kelihatan dengan jelas.
Corak dan motif batik yang dihasilkan biasanya diinspirasikan daripada alam semula jadi seperti bunga, daun, burung, dan bentuk geometri. Motif-motif ini bukan sahaja cantik dilihat, malah membawa makna simbolik. Misalnya, bunga teratai melambangkan kesucian, manakala motif awan larat mencerminkan kesinambungan hidup dan keharmonian dalam masyarakat. Justeru, setiap helaian batik mencerminkan keindahan nilai seni dan kehalusan budi masyarakat Melayu.
Hari ini, seni mencanting batik masih dipelihara, terutama di negeri Kelantan dan Terengganu. Kerajaan turut menggalakkan pemakaian batik melalui pelbagai program kebangsaan, seperti Hari Batik Malaysia dan pertandingan mencanting batik di sekolah. Usaha ini penting untuk memastikan generasi muda menghargai dan mewarisi seni warisan ini agar tidak luput ditelan zaman.
Kesimpulannya, seni mencanting batik merupakan satu bentuk seni halus yang patut dibanggakan. Ia bukan sahaja menonjolkan kreativiti bangsa, malah menjadi lambang identiti budaya Malaysia di mata dunia. Justeru, usaha melestarikan dan mempromosikan seni ini wajar dipergiat agar warisan berharga ini terus hidup dalam jiwa rakyat Malaysia.
Seni dan budaya kita banyak bermotifkan alam dan adat yang berbilang bangsa. Seni kita banyak dikatakan cantik dan lembut, mencorakkan sikap kita sesama kaum dan dalam memartabatkan prinsip perpaduan. Namun, lembut tidak semestinya kita lemah. Seni silat membuktikan yang kita mampu mempertahankan diri kita, Silat Cekak mengajar kita bahawa seni mempertahankan diri bukanlah bertujuan untuk menyakiti orang lain, namun untuk menjaga sesama kita dan melingdungi diri kita. Jika seni dan budaya kita tidak dipelihara dan dijaga, apa guna bernegarakan manusia yang tidak mengenal diri. Seni silat yang telah dipelihara beratus tahun dan cantingan batik yang tersebar ke pelosok Asia, menjadi bukti bahawa Seni dan Budaya kita adalah identiti kita yang seharusnya kita jaga dan bangga.
Comments
Post a Comment